Vandaag vond het eerste ADAS Partner Event plaats in het gebouw van het Verbond voor Verzekeraars in Den Haag. Ruim 30 deelnemers van de ADAS Alliantie luisterden naar bondige, inspirerende presentaties van Geeke Feiter (Directeur Verbond van Verzekeraars), Renate Hemerik (Voorzitter VNA), Jos van Kleef (Voorzitter ADAS Alliantie) en Ilse Harms (verkeerspsycholoog).
Uit onderzoeken blijkt dat met ADAS de kans op een ongeval wordt verkleind, betuigde Geeke. Voor een optimaal effect moeten we echter wel zorgen voor voldoende kennis bij de gebruiker. Ook zijn de omstandigheden en de interactie met de omgeving van belang.
Vanuit het perspectief van de leasesector riep Renate op om samen naar de customer journey van de leaserijder te kijken: wat zijn goede momenten om die te informeren over (de werking van) ADAS. Ook de werkgevers hebben daarin een rol.
Jos gaf een doorkijkje in de plannen van de ADAS Alliantie voor 2025 en verder, en deed daarbij een oproep aan de deelnemers om actief in die plannen te participeren.
In twee interactieve workshops werd ingegaan op (1) hoe kennis van ADAS en (2) hoe veilig gebruik van ADAS verder kunnen worden verbeterd. De uitkomsten van deze sessies worden verwerkt in de plannen voor de komend jaren.
Na de pauze zoomde verkeerspsycholoog Ilse Harms in op de beeldvorming rondom ADAS – daar wordt allerlei onderzoek naar gedaan. De term ‘autonowashing’ doet opgang, waarbij er een hogere mate van automatisering wordt gesuggereerd dan het systeem daadwerkelijk kan leveren. Vergelijkbaar met ‘greenwashing’ maar dan voor voertuigautomatisering. Ook benoemde zij het gebrek aan eenduidigheid van de gebruikte symbolen en kleuren in een modern dashboard – daarbij de berijder in verwarring achterlatend.
De boodschap dat rijhulpsystemen een grote bijdrage kunnen leveren aan de verkeersveiligheid blijft overeind – maar er is nog zeker werk aan de winkel en samenwerking is daarbij essentieel. Die uitdaging pakt de ADAS Alliantie samen met de deelnemers graag op!