Maandag 13 oktober 2025

Floske Weehuizen (Verbond van Verzekeraars): “Slimmere auto’s? De bestuurder maakt het verschil!”

Floske Weehuizen is programmamanager en beleidsadviseur Mobiliteit bij het Verbond van Verzekeraars en ook lid van het ADAS Kernteam. Ondanks het feit dat haar eigen auto maar één rijhulpsysteem heeft (“Die piepjes bij het achteruitrijden kunnen soms best handig zijn!”), zet ze zich met verve in om het veilig gebruik van ADAS verder te verbeteren.

“Voor verzekeraars is veiligheid een kernwaarde. Verkeersveiligheid is een maatschappelijke prioriteit,” zegt Weehuizen. “Dat zien we niet alleen terug bij onze leden, maar ook in wat we als brancheorganisatie doen. Daarom hebben we een actieve rol in onder andere de Verkeersveiligheidscoalitie en dus ook in de ADAS Alliantie. We vormen immers samen een ecosysteem waarin we elkaar enorm kunnen versterken. En dan is het handig dat je dat ook met elkaar organiseert.”


ADAS doen ertoe, want rijhulpsystemen maken het verkeer veiliger – zo blijkt uit meerdere onderzoeken, waaronder die van het Verbond van Verzekeraars. “Verbind dat inzicht aan de zorgwekkende slachtoffercijfers, die volgens een somber toekomstscenario van SWOV helaas verder zullen stijgen. Dan weet je dat ADAS daar iets positiefs in kunnen betekenen, naast alle andere maatregelen die nodig zijn.”


Zijn ADAS altijd veiliger en roept dat iedere bestuurder op om een auto vol rijhulpsystemen te kiezen? Zover is het nog niet. Want de meningen over ADAS zijn verdeeld. Zo blijkt uit ander onderzoek dat ongeveer 60 procent van de mensen gelooft dat ADAS het verkeer veiliger maken. Maar iets minder dan de helft voelt zich ook echt veiliger. Bovendien weten we dat niet ieder rijhulpsysteem evenveel bijdraagt aan de veiligheid. Kortom, er is nog wel wat te winnen om de positieve effecten van ADAS verder te verzilveren.


“En dat is precies waar de ADAS Alliantie zich op richt en waar we als verzekeraars aan willen bijdragen: het verbeteren van het veilige gebruik van ADAS. Want hoe mooi de technologie ook is en hoeveel alle samenwerkende partijen ook faciliteren: de bestuurder is de laatste – en de belangrijkste – schakel.” Daarom richt Weehuizen zich rechtstreeks tot de bestuurder: “Weet jij welke ADAS in jouw auto zitten, wat ze doen en hoe ze werken? Check je auto, vergroot je kennis en draag bij aan een grotere verkeersveiligheid!”